keskiviikko 4. huhtikuuta 2018

Pääsiäislomalla

Pääsiäislomalla lähdimme todelliselle lomalle Tukholman risteilylle, se oli kaivattu lepoloma meille kaikille ja todella ja ihan täysillä rentouduimme ja nautimme joka hetki.
Laivalla söimme hyvin, olimme porealtaissa ja saunoimme upeassa saunassa, josta on näkymä merelle. Todellista aivojen nollaamista ja nauttimista! Kuu mollotti taivaalla tehden kuunsillan merelle, istuimme löylyissä ja huokailimme ihastuksesta.

Aamupalan jälkeen menimme Tunnelbanalla ja ratikalla Vasa-museoon, missä emme olleet pienempienlasten kanssa ennen käyneetkään, mutta nyt he ovat jo sen verran isoja ettei upea laivan julma kohtalo enäää pelota ja luurangot herättävät vain mielenkiinnon.
Vasa-laiva oli huiman kokoinen! Se jatkui ja jatkui ja sitä sai ihastella monesta eri kerroksesta. Miten yksityiskohtainen laiva olikaan, jokainen kohta laivasta oli koristeltu häikäisevän upeasti! Laivan kokoa on mahdotonta hahmottaa kuvista niin valtavan iso se oli.
Suurin osa varmastikin tietää Vasa-laivan kohtalon, mutta he jotka eivät niin valaisen hieman:

Vasa-laiva oli Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolfin lippulaiva, joka upposi neitsytmatkallaan Tukholman edustalle Tegelvikenin kohdalle matkattuaan vain ihan hetken. Jo silmillä huomaa laivan painopisteen olleen ihan nurinkurinen ja se olikin syy uppoamiseen. Kuningas Kustaa II Aadolf halusi laivasta vaan korkeamman ja korkeamman, tykkejä piti olla enemmän ja enemmän ja lopulta niitä oli aiotun parinkymmenen sijaan 64. Kuningas määräsi laivan pohjan täytettävän isoilla kivillä, jotta painopiste olisi alhaalla, mutta kaikki tämä teki laivasta ja sen painopisteestä niin kiikkerän, että sen oli mahdotonta pysyä pinnalla. Kuningas halusi laivaan normaalia enemmän tykkejä. Tämä tarkoitti, että laivaan valitut mitat eivät enää olleet sopivia ja sen rakentajilla oli edessään aivan liian vaikea ongelma.  Vasa oli yläosastaan liian painava ja laivassa oleva 120 tonnin painolasti oli liian vähäinen.

Laiva siis upposi seilattuaan vain muutaman minuutin ja kallistui upoten samantien 10. elokuuta vuonna 1628. Hylky oli meren pohjassa 333 vuotta jonka jälkeen se vuonna 1961 nostettiin ylös ja Vasa-museo on rakennettu laivan ympärille. Laiva on kunnostettu upeasti ja 98% sen osista on alkuperäisiä, mikä on aika huimaa!

Menkää katsomaan ja omin silmin toteamaan!

Museosta lähdettyämme kävimme tottakai pohjoismaiden suurimmassa BR-lelukaupassa ja kävelimme ja ihastelimme keväistä Tukholmaa, joka oli taas niin kaunis ja hurmaava, että laitoimme jopa viestin kotiväelle, että moi me jäädään tänne, täältä saa nuuskaa ruokakaupasta automaatista :D

Laivaan oli kuitenkin aika palata ja päivä aurinkoisessa Tukholmassa jäi taas ihan liian lyhyeksi.
Stockholm i mitt hjärta. Jep!

Ahvenanmaalle tultaessa teimme meidän perinteisen: yöpaidat ja takit päällä kannelle hippasille. Kuu loisti taivaalla ja Harri Hylje hymyili yhtä tyytyväisenä ja rentoutuneena kuin mekin. Yöaikaan kannella ei ollut kuin satunnaisia ihmisiä tupakalla ja saimme todella koko laivan kannen käyttöömme hippaleikille :D Flunssanhan me siitä saimme, Eemeli ja minä, mutta eiköhän se tästä :)
Tämä pieni lomamatka teki todella hyvää vaikkakin olemme kaikki sitä mieltä, että ensinnäkin laivamatka on aivan liian lyhyt, laivalla on kiva olla ja maisemat laivalta katsottaessa ovat ihan uskomattoman upeat. Näimme jopa saaren, jossa oli kolme merikotkaa! Myös aika Tukholmassa on liian lyhyt. Olisi kätevää, jos äitini vielä asuisi siellä, niin voisi viettää vaikka koko kesäloman siellä, mutta sitten taas pidän kyllä äitini ja lasteni mumman mielummin täällä koti Suomessa <3